Kontroll og risikovurdering av teknisk arbeidsmiljø

Arbeidsmiljø
Sikkert Miljø tilbyr kartlegging og risikovurdering av arbeidsmiljø og har måleutstyr for kartlegging av bl.a. gasser, kjemikalier, støv, støy, belysning og inneklima.
Kartlegging av arbeidsmiljø
Sikkert Miljø utfører kartlegging av støy, luftforurensninger slik som støv, løsemidler og gasser, inneklima, belysning og sikkerhet. Vi har også spesialkompetanse inenn olje og gass.
Risikovurdering
Risikovurdering er lovpålagt for alle bedrifter i Norge ifølge internkontrollforskriftens § 5 punkt 6. Ledelsen har ansvaret, men medvirkning fra verneombud og berørte medarbeidere er nødvendig. Sikkert Miljø kan hjelpe bedrifter i gang i arbeidet med å etablere en arbeidsgruppe som bestemmer omfang, mål, akseptkriterier og eventuell tidsplan. Risikovurderingen kan f.eks. omhandle uønskede hendelser, eksponering for kjemikaler, biologisk helsefare, eksponering for støy, fysiske belastninger, vibrasjoner og ytre miljø. Handlingsplan med tiltak for å redusere risikoforhold blir utarbeidet. Vi kan også være sparrepartner og bistå med råd og veiledning.
Valg av verneutstyr
Valg av riktig verneutstyr er svært viktig for den ansattes helse. Sikkert Miljø har støymåleutstyr med programvare for å kunne velge riktig hørselsvern, ut fra støybilde og frekvenser. Vi kan også bistå ved valg av åndedrettsvern eller hanskemateriale.

Ytre miljø
Sikkert Miljø kan gi bistand ved kartlegging av støy og forurensning, samt risikovurdering i forhold til ytre miljø.
25% av befolkningen er mer eller mindre plaget av støy. Støyproblemet øker med økende botetthet. De viktigste støykildene skyldes biltrafikk, båter i havn, industri- og næringsaktivitet, naboaktiviteter og tekniske installasjoner. Sikkert Miljø har avansert støymåleutstyr med loggefunksjon for kartlegging av støynivå.
Sikkert Miljø hjelper bedrifter med risikovurdering av ytre miljø og dokumentasjon av miljødata i forhold til oppdragsgivere og myndigheter.
Forurensning av ytre miljø er uønsket. Sikkert Miljø bistår bl.a. bedrifter i å utføre substitusjon, dvs. å bytte ut miljøfarlige kjemikalier med mindre miljøfarlig. Substitusjonsplikten gjelder for alle norske bedrifter.
Vi hjelper også bedrifter innen miljøspørsmål og dokumentasjon i forhold til myndigheter eller naboer.

Innemiljø
Vi får stadige forespørsler om kartlegging av innemiljø. Dette gjelder f.eks. kontroll av ventilasjon, måling av karbondioksid, muggsopp, luftfuktighet, støv og radon i innelufta.
En gjennomsnittlig nordmann oppholder seg mesteparten av sitt liv innendørs. Han puster inn 12-15 kilo luft pr. døgn. Luftkvalitet er derfor viktig både for velvære og helse.
Sikkert Miljø utfører inneklimaundersøkelser både i arbeidslokaler og boliger. Dette kan f.eks. være generell inneklimakartlegging, kontroll av ventilasjon, måling av støv, CO2, luftfuktighet, muggsopp og radon i inneluft, vurdering av fuktskader, hjelp til bedrifter som ønsker å optimalisere innemiljøet og generell rådgivning.

Rådgivning
Sikkert Miljø bistår bedrifter som har problemstillinger innen HMS og ytre miljø.
Vi bistår bedrifter ved blant annet:
Pålegg fra Arbeidstilsynet
Hvordan starte arbeidet med risikovurdering
Vurdering av fysisk, kjemisk og biologisk arbeidsmiljø
Yrkeshygieniske vurderinger ved nybygg og ombygging
Yrkeshygieniske vurderinger av arbeidsmiljø
Rådgivning innen støy og innkjøp av maskiner
Valg av riktig verneutstyr
Reduksjon av avfall av kjemikalier
Stoffkartotek
Substitusjon av kjemikalier